Muž, který měl za celý projekt největší odpovědnost, režisér James Cameron, není typem filmaře, který by ve svých filmech nechával cokoli náhodě. Bývalý výtvarník, koordinátor zvláštních efektů a druhý režisér u proslulého tvůrce béčkových hororů Rogera Cormana se proslavil jedním ze svých prvních filmů, virtuozním vědecko-fantastickým thrillerem o nerovném souboji obyčejné ženy s vraždícím kybernetickým organismem, poslaným z budoucnosti. Snímek se jmenoval Terminator (1984, The Terminator) a zapsal se do dějin akčních žánrů dokonalou prací s dramatickými situacemi, odehrávajícími se ve strhujícím tempu. Kvality technicky zdatného režiséra, zvládajícího i mnohem obtížnější a tikově náročnější projekty, potvrdil Cameron ve filmu Vetřelci (1986, Aliens), jenž byl volným pokračováním dnes už klasického sci-fi hororu Ridleyho Scotta (1979, Alien). Také díky úspěchu Cameronova pokračování vznikly ještě další dva filmy z vetřelecké série a jak se zdá, není ani počet čtyř dílů konečný. Zkušenosti s mimořádně náročnou realizací filmu pod vodní hladinou nasbíral Cameron při natáčení nákladného, dech beroucího sci-fi o setkání posádky podmořské vrtné věže s mimozemskou inteligencí Propast (1989, The Abyss). Přelomovým filmem ve využívání digitální trikové techniky, ještě před Spielbergovým Jurským parkem (1993, Jurassic Park), byl pro změnu Cameronův Termínátor 2: Den zúčtování (1991, Terminator 2: Judgement Day). Jakýmsi rozpačitým vybočení z řady dramaturgicky dokonale zvládnutých spektáků, jediným Cameronovým větším filmařským omylem, byla akční komedie Pravdivé lži (1994, True Lies), v němž se tvůrce pokusil s osvědčeným svalovcem z Terminátorů Arnoldem Schwarzeneggrem parodovat bondovky. |